lördag 28 juni 2014

Särskilt yttrande: Gång- och cykelplan för Gnesta kommun



Diarienummer KS.2013.250
  
Från Alliansen förespråkar vi utbyggnad av gång- och cykelvägar i vår kommun. Vi har i remissvar under ärendets beredning poängterat den prioritering över framtida GC-projekt vi vill se för största möjliga nytta för framtiden.

Genom medfinansiering från regionala infrastrukturplanen kommer vi under de kommande åren ha möjlighet till utbyggnad av flera projekt inom vår kommun.

Våra prioriterade nybyggnationer av GC-väg:
  • GC-väg längst Östra- och Västra Storgatan i enlighet med rondell till rondellarbetet
  • GC-väg längs ena sidan av Tingshusbacken för säker skolväg till Frejaskolan
  • GC-väg mellan Gnesta och Klemmingen
  • GC-väg mellan Björnlunda och Gnesta


Alliansen 2014-06-16

Ann-Sofie Lifvenhage (M), Ingrid Jerneborg Glimne (M), Dan Glimne (M),
Sibylle Ekengren (M), Kurt Cedergren (M), Sven Andersson (M), Anders Norström (M),
Karin Braathen Gustavsson (M),
Håkan Ekstrand (C), Mats Klasson (C), Lena Lindberg (C),
Marian Ahlberg (FP), Kerstin Grenthe (FP)
Bo Wingård (KD) 
  
 

torsdag 5 juni 2014

Särskilt yttrande: Arvodesreglementet

KS 2014-06-02                  
Dnr KS 2011.226


Nya bestämmelser för arvoden, arvodesreglementet

I den bästa av världar är politisk organisation samt tillhörande arvodesnivåer något som alla berörda kommer överens om före ett val. På den punkten kan dagens beslut i KS ses positivt.

     Tyvärr tvingas vi konstatera att den nya majoriteten efter förra valet självsvåldigt genomförde flera förändringar, t ex tog bort gruppledararvoden för att i stället införa kostnadsdrivande och onödiga extratjänster som 1:e vice ordförande, vilka tillföll majoritetspartnern (MP). Helt plötsligt förvandlades relationen politisk tid från 100/50 till 150/50! Detta var definitivt inget alla partier kommit överens om…

     Men en titt på diarienumrets ”2011” visar att det skett något märkligt här. Processen har varit pinsamt långdragen, men nu har (S) äntligen kommit till skott med ett konkret förslag, där vissa delar av oppositionens remissvar mött gehör. Inte en dag för tidigt!

     Men den för detta ärende idealt förutsättningslösa diskussionen partierna emellan har alltså fullständigt lyst med sin frånvaro. Inte ens de två koalitionsbröderna (V) och (MP) fick vara med, när (S) fick ändan ur vagnen och skrev fram sitt förslag. Till skillnad från övriga partier i KS reserverar sig nu (MP) med hänvisning till att det blir ”för dyrt”, fast i perspektiv av hur mycket extra partiet kostat kommunen den här mandatperioden, upplever vi deras protest mest som krokodiltårar…

Fast visst har de rätt i att det här förslaget blir dyrare än nu, men i jämförelse med kommuner av samma storlek har Gnesta faktiskt haft låga politikerkostnader, och sammanträdesarvodena har i många fall legat stilla under större delen av kommunens livstid. Dyrare blir det, och i ärendeframskrivningen anges som ekonomisk konsekvens att de höjda arvodena har beräknats att ”utan närmare analyser” medföra en ”kostnadsökning med ca 33 000 kronor per månad”. Detta är dock inte hela sanningen, för den summan är beräknad utan sociala avgifter och hålls framför allt nere genom att vi får en nämnd mindre. Själva höjningen av arvodena medför därför en betydligt större kostnadsökning än summan låter påskina.

Ur vårt perspektiv vore det dock lätt att framöver få det hela mer kostnadsneutralt genom att avskaffa modellen med en extra vice ordförande från majoriteten. Av den anledningen vill vi tydligt markera att bilagan till Arvodesreglementet inte har status av organisationsplan. Efter valet i höst må presidierna kunna återgå till modell mindre…

Just nu känns det dock rimligt att släppa det här förslaget vidare till KF, för det löser upp en del andra knutar vi tidigare kämpat med. Vid den fortsatta analysen – som inte hinns med före valet – bör dock följande beaktas:

·         Det är viktigt att ursprungsrelationen 100/50 mellan majoritet och opposition respekteras. (Undantaget från den regeln handlar om KSO och oppositionsråd.)

·         Man kan fundera på om det är rimligt att en ersättare i KF ska ha samma sammanträdesarvode som en ledamot i KS. (Den senare är den ende som enligt förslaget faktiskt får sänkt arvode.)

·         Behovet av en extra vice från majoriteten kan fylla en funktion, om ett sammanträde någon gång skulle drabbas av ”mässfall”, men då kan t ex ett extra förrättningsarvode erbjudas den som rycker in och täcker upp för att bevara majoritetens utslagsröst. Att komplettera arbetsordning och arvodesreglemente enligt den modellen blir betydligt billigare…

 
Catrin Cedvén (FP)                                                                                                  
Bo Wingård (KD)

Kommunens ekonomi!

Särskilt yttrande

 
Ärende: Ekonomiska uppföljningar - kommunen totalt
Diarienummer: KS.2014.44

Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 12:e maj behandlades Gnesta kommuns årsredovisning för 2013. Från Alliansen understryk vi då vår oro över kostnadsutvecklingen i kommunen under de senaste åren. Vid dagens sammanträde redovisas den ekonomiska uppföljningen för första delen av år 2014 och tyvärr ser vi samma trend fortsätta.

Barn- och utbildningsnämnden visar en prognos på -1,9 miljoner och man skriver redan nu att det inte kommer kunna hämtas in under resterande del av 2014. Detta sätt att hantera budget, som nu ser ut att vara satt i system, vänder vi oss emot.

När våra kommunala grundskolor inte klarar sig inom angiven budget tillskjuts pengar i form av att få gå med underskott, som täcks av annan verksamhet, vilket i sin tur gör att de fristående alternativens elever inte har samma förutsättningar ekonomiskt som våra kommunala. I det har majoriteten då frångått likabehandlingsprincipen för våra barn och unga.

Återigen vill vi även poängtera att den osäkra post som eventuella AFA-pengar utgör borde ha hanterats utanför budget – istället för som nu finnas inräknade med 5 miljoner som inkomst. Extra pengar av detta slag skulle istället exempelvis kunna gå till de sociala investeringsfonder som med nuvarande mycket blygsamma nivå inte har möjlighet att nyttjas till bland annat arbetsskapande projekt för unga i full utsträckning.

 
Alliansen i Gnesta 2014-06-03

Gå och cykla i Gnesta kommun

Särskilt yttrande
2014-06-02 KS.1913.250


Gång- och cykelplan för Gnesta kommun

Från Alliansen vill vi påpeka att vi under hela arbetet med framtagande av cykelplanen stått kvar vid den plan som vi hade redan under föregående mandatperiod, men som då inte hanns med.
Vi vill därför fortsätta att prioritera lite annorlunda än den nu framskrivna planen, vilket även framgått i det remissvar som vi lämnat.
För oss är gång- och cykelväg från Gnesta till Klemmingsbergsbadet och till Björnlunda av högsta prioritet efter utbyggnaden av Storgatan som kommer att ske i samband med att den övertas från Trafikverket.

Gnesta den 2 juni 2014


För Alliansen
Ann-Sofie Lifvenhage (M)
Ingrid Jerneborg Glimne (M)
Sven Anderson (M)
Ingalill Fredriksson (C)
Catrin Cedvén (FP)
Bo Wingård (KD)
Karin Braathen Gustavsson (M)
Håkan Ekstrand (C)

Revidering av Infrastrukturplan

Särskilt yttrande
2014-06-02 KS.1914.97


Plan för investeringar och infrastrukturåtgärder i kollektivtrafiken.
Med anledning av ovanstående ärende vill undertecknade reservera sig mot KS beslut att prioritera utbyggnaden av angöring för bussar och bilar vid Frejaskolan.
Vår uppfattning är att man istället, av främst miljöskäl, borde förbjuda i stort sett all buss och biltrafik upp till Frejaskolan
På morgon och eftermiddag är trafiksituationen farlig ur flera synpunkter. Mycket avgaser från bussar och bilar, farligt för alla barn som går eller cyklar till skolan bland alla fordon. Olycksrisken är stor och vi anser att bussarna borde stanna nedanför Tingshusbacken vid busstationen där alla övriga bussar har sin angöring och där trafikmiljön är bättre anpassad.

Av miljö- och säkerhetsskäl bör framförallt busstrafiken till Frejaskolan avvecklas.

Ingrid Jerneborg Glimne(M)
Ingalill Fredriksson(C)