onsdag 3 september 2014

Tillsätt krisgrupp för skolan



Vi har idag en situation med stora underskott inom Barn och utbildningsförvaltningen. Samtidigt rasar Gnesta från plats 182 till plats 285 i Lärarforbundets skolranking. Vi inom Alliansen kan inte acceptera denna bottenplacering för Gnestas skolor. Vi föreslår därför att det inrättas en krisgrupp med politiker från samtliga partier, lärare och elever som tillsammans med ansvariga tjänstemän tar fram ett underlag för nödvändiga åtgärder.

Skolan är en prioriterad fråga för Alliansen i Gnesta och vi ser nu ett behov av en gemensam kraftsamling där vi särskilt betonar vikten av långsiktigt ordnad ekonomi samt en god lärar- och elevdialog för att komma tillrätta med dagens situation.

Alliansen i Gnesta

Interpellation om avgiftsfria bussresor



INTERPELLATION
   till Johan Rocklind, ordförande i kommunstyrelsen

Vad hände(r) med tanken på avgiftsfria bussresor för skolungdomar?

27 november 2006 fattade Gnesta fullmäktige ett beslut med följande lydelse:

”Motionen tillstyrks genom att fullmäktige beslutar att kommunen inför arbetet med framtida budgetar prövar möjligheten att subventionera bussresor inom kommunen för alla skolungdomar.”

Redan i januari 2005 lämnade jag in den motion det handlar om (Bilaga 1), och i beredningen av den var det många märkliga turer, vilka jag inte finner utrymme att gå in på här. Sammanfattningsvis kan jag dock konstatera att det hela primärt strandade på två saker:
     Initialt på BoU-förvaltningens oförmåga att inse att det inte handlade om att köpa traditionella busskort åt alla kommunens skolever!
     Därefter på Länstrafikens ovilja att finna en smidig lösning. Om jag minns rätt, hänvisade man bl a till negativa erfarenheter från Eskilstuna, där ett liknande system lett till mycket okynnesåkning.

Men man borde väl med hjälp av sunt förnuft kunna konstatera att det här skulle kunna vara en förhandlingsfråga i konstruktivt samtal, där man resonerar sig fram till en win-win-situation för alla parter – en extra intäkt för bussbolaget och ökad servicenivå för kommunens invånare. Sådan rusning torde det inte bli att man ska behöva köpa in fler och större bussar för att möta efterfrågan. Med tanke på linjesträckningarna och turtätheten i vår kommun bedömer jag dessutom inte risken för okynnesåkning à la Eskilstuna som särskilt stor…
     Tyvärr gick det under resterande år av vårt Allians-styre inte att komma framåt i den här frågan. Men hur har det varit den här mandatperioden, då vår S-MP-V-majoritet – med ”kompisar” i styrande position i länet – haft ansvaret för att leva upp till det gamla fullmäktigebeslutet? Ja, uppenbarligen har inget konstruktivt hänt för våra ungdomars del, vilket bara är att beklaga.
     I andra kommuner har det däremot hänt desto mer, t ex i Eskilstuna! Nedanstående citat är hämtat från deras hemsida:

Elevkort

Alla grund- och gymnasieelever folkbokförda i Eskilstuna kommun erbjuds ett busskort, kallat elevkort, som berättigar till 4 resor/dag utan egen kostnad för eleven, alla dagar i veckan under skolåret. Elevkortet gäller för resor med Länstrafikens bussar inom Eskilstuna kommun.
Vid höstterminens start får elever som erhållit ett elevkort under föregående läsår och som fortsättningsvis är berättigade till elevkortet kvittera ut ett nytt kort utan ansökan.
Övriga elever som är berättigade till elevkortet ska ansöka tillsammans med målsman om detta. Ansökningsblankett finns på skolexpeditionen.

Men här i Gnesta har inget hänt under de fyra år ni haft makten, vilket jag som motionär tycker känns lite trist. Kanske måste jag skriva en ny motion, eller vad säger du?

Här följer mina frågor i detta ärende:

1.      Anser du att formuleringen ”inför framtida budgetar” i KF-beslutet från 2006 äger fortsatt giltighet – eller hade den ett ”bäst före-datum”? (I så fall vilket?)

2.      Om inte, vad har du gjort för att i samspel med trafikansvariga politiker och tjänstemän i länet finna en vettig lösning som passar förhållandena i vår kommun?

3.      Eftersom inget hänt, vilka hinder har du stött på för att förverkliga motionens intentioner – detta i en tid när t o m Eskilstuna lyckats ordna till en aptitlig lösning på det här problemet?!

Gnesta 2014-09-02

 Bo Wingård (KD)
Bilaga 1
*************** Kommunfullmäktige, Gnesta ***************

Gnesta 2005-01-16

MOTION: Avgiftsfria bussresor för skolungdom

I och med att vi avvecklade närtrafikprojektet, återgick mycket till det som varit, bl a subven-tionen till tågpendlarna. Frågan var dock om systemet med ett SL-kort som gällde även för bussresor i kommunen skulle kunna fortsätta att gälla, alltså den modell som vi kristdemokrater länge stridit för.
     Oroad över att barnet kunde vara på väg ut med badvattnet, pläderade jag vid ett minnes-värt KS-möte för c:a ett år sedan för ett bevarande av ”Gnestakortet” på bussarna. En del ut-tryckte då rädsla för att kostnaderna för sådant kollektivt resande skulle skena i väg, men så småningom var (nästan) alla med på båten (=bussen!), och beslutet klubbades även i KF.
     Just nu avvaktar vi den ekonomiska slutrapporten, men inget tyder på att ett fortsatt ”Gnestakort” blivit oväntat dyrt för kommunen, och i det läget finns anledning att redan nu fundera över ytterligare ett steg i denna riktning.

Många ungdomar kvitterar redan nu ut termins- eller månadskort som gäller för bussresor inom kommunen. Varför inte vidga perspektivet lite och låta alla skolungdomar (upp till 19 år) få resa avgiftsfritt inom kommunen. (Gratis blir det förstås aldrig. Någon måste alltid betala!)
     Detta skulle ge större möjligheter för eleverna att flexa lite smidigt, kanske stanna kvar hos en klasskamrat för att leka eller hjälpas åt med läxorna. En extra, mer indirekt lärdom blir att man vänjer sig vid att se kollektivt åkande som en möjlighet, något som i ett framtida miljö-perspektiv kan vara nog så viktigt!
     Föräldrar – av curlingmodell? - skulle inte alltid behöva skjutsa långa sträckor till aktiviteter av olika slag, något som förutom miljöaspekten även dränerar dem på både ekonomi och – inte minst – tid! Det senare har många föräldrar alltför ont om i dagens Sverige, och allt som kan bidra till att minska stressen är värt sin vikt i guld!
     Exakt hur många ”guldpengar” som behöver plockas upp ur kommunens kassakista för att förverkliga den här visionen är inte helt lätt att beräkna, men sett ur ett helhetsperspektiv bedömer jag att en sådan här satsning bör kunna ligga inom det möjligas ram.
     Varför är det så självklart att just pendeltågstrafikanterna ska ha största glädjen av våra kommunala trafiksubventioner? Varför inte satsa lite också på kommunens unga?

Med hänvisning till ovanstående föreslår jag

att      kommunen inför arbetet med 2006 års budget prövar möjligheten att subventionera bussresor inom kommunen för alla skolungdomar

Bo Wingård, Kristdemokraterna, Gnesta