tisdag 18 oktober 2011

Framtidsplan oviktig för (S) och (MP)?

Interpellation

I min e-post fann jag i måndags kväll ett kort meddelande från socialnämndens sekreterare om att socialnämndens möte, som enligt vår sammanträdesplan var planerat till den 18 oktober, blivit inställt.

”för få ärenden”, angavs kortfattat som orsak.

För min del blev jag som vice ordförande i nämnden väldigt förvånad eftersom vi vid presidiemötet bara en knapp vecka tidigare planerat mötet, som bl.a. skulle innehålla nämndens Framtidsplan 2012 –2014, inklusive de ekonomiska ramarna och satsningarna.

Under de tidigare sex år som jag själv var ordförande i socialnämnden fick vi hela tiden kritik från oppositionen för att vi inte hade nämndsmöten tillräckligt ofta, men nu när de själva sitter i majoritet så är det annat ljud i skällan minsann. Nu har nästa vartannat möte ställts in. Jag har ingenting emot att man ställer in möten som inte är befogade, det kostar ju en slant att hålla möten och det skall därför finnas grund och väsentligheter att ta upp på mötena.

Vad har alltså hänt mellan vårt presidiemöte och måndagens beslut av ordförande Tom Jansson (S) om att, utan att rådgöra med presidiet, helt frankt ställa in sammanträdet? Om ordföranden inte har tid att själv delta på nämndens möte, så har ju den nya rödgröna majoriteten sett till att ha en egen vice ordförande i form av en miljöpartist som uppbär arvode. Denna person kan väl då rimligtvis ställa upp och göra lite nytta för sitt arvode.

Digniteten av ett enda ärende, dvs ”Framtidsplanen 2012- 2014 för socialnämnden”, känns i alla fall för mig som tillräckligt betydelsefull för att nämdens sammanträde inte borde ställas in.

Dessutom har socialnämnden en annan viktig fråga att diskutera – Liljedalshemmet!

Det nu inställda möte skulle alltså behandla årets absolut viktigaste dokumentet, Framtidsplanen 2012-2014,  och då väljer den rödgröna majoriteten att ställa in!

Man frågar sig oroligt varför? 
Jag ställer därför följande frågor till socialnämndens ordförande ordförande Tom Jansson;
  • Tycker man inte att det är viktigt med Framtidsplanen?
  • Finns det oklarheter och meningsskiljaktigheter inom de egna leden?
  • Varför blev egentligen mötet inställt?
Ingrid Jerneborg Glimne (M)
2:e vice ordförande socialnämnden i Gnesta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar