Förutom de
uppgivna suckar jag hör från folk i min närhet, så har jag som boende på Dansut
råkat ut för flera incidenter där. Själv har jag då bara fått hjärtat i
halsgropen, men alla har inte gått så oskadda ur det hela, och i en insändare
häromveckan uttrycktes en befogad farhåga för att det snart smäller på allvar –
igen!
Självklart måste det bli ändring på det här!
Korsningen måste säkras upp. Men hur?
Rondell är
nog den lösning de flesta ser som den smidigaste, men sedan har man låst sig i
tänkandet, både på ett och flera sätt. Här två i och för sig relevanta
invändningar:
·
Kommunen äger inte Ö Storgatan.
·
Om kommunen trots det skulle få lov att på eget bevåg
bygga om där, blir kostnaderna för detta orimliga i förhållande till en
kommunal budget.
Men STOPP där! Är det inte dags att börja tänka lite
grann ”utanför boxen”?
När vi
tänker ”rondell” ser många av oss helt naturligt en skapelse i stil med den på
väg ut mot Frustuna kyrka. Eller ännu värre, den nya rondellen öster om Järna!
Själv har
jag rest en hel del i England, rondellernas förlovade land. Där har jag fått
testa på nytänkande i form av The Magic
Roundabout, som först gjorde Swindon rikskänt och nu spritt sig till flera
ställen. En stor rondell med fem små i samverkan!
Nej, det här är inget för korsningen vid Statoil.
Utrymmet där är lite väl begränsat…
Men titta noga! Vad är en rondell egentligen? Måste den ha en ”hund” i mitten eller…?
Svaret är
nej. I England finns rondeller lite varstans, och de kan se ut nästan hur som
helst. De enklaste markeras bara med en vitmålad cirkel i mitten. Se
”smårondellerna” på bilden!
Det viktiga är
att regeln om förkörsrätt genom skyltning ersätts med motsatt budskap!
Visst vore
det möjligt även i Gnesta, även om det är lite ovant i vårt land. Då krävs inga
dyra och tidskrävande ombyggnader, kostnaderna för skyltning är försumbar och
några vitmålade, lätt eleverade gatstenar i mitten får mest ett symboliskt
värde.
Utan
alltför upphöjda ”hundar” eller planteringar i mitten går det dessutom utmärkt
även för långtradare med leverans till Statoil, XL Bygg eller Hemköp att ta sig
förbi detta ”trafikhinder”, vilket dock självklart får både dem och andra
bilister att sakta ner farten.
Och det är
väl liksom meningen, det också…
Sedan jag
vid sittande bord påtalat detta, lyfte man i alla fall in det hela på listan –
på sjätte plats, dvs utan större hopp om ändring under min livstid…
Alliansen,
däremot, stödde mitt yrkande och ville ha detta ärende högst prioriterat, något
som går att konstatera i klartext via följande länk:
http://www.gnesta.se/download/18.1a04a80912fbcf2aad680003593/P+KS+2011-06-07.pdf
s 11-13
Med detta
som bakgrund yrkar jag
att kommunen kontaktar Trafikverket för att
snarast få till stånd en enkel rondell enligt ”engelsk” modell i korsningen
Östra Storgatan/Dansutvägen
Bo Wingård, Kristdemokraterna, Gnesta
PS Nytänkandet kring rondeller satte Swindon ”på
kartan” i England. Ett tag tänkte jag att även vi kunde nå lite nationell
berömmelse genom ett nytänkande åt andra hållet, men så kom jag på att sådana
här rondeller ju redan finns i Sverige. För visst stöter vi på en sån, när vi
far in i Åkers styckebruk?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar