Dnr KS 2011.226
Nya bestämmelser för arvoden,
arvodesreglementet
I
den bästa av världar är politisk organisation samt tillhörande arvodesnivåer
något som alla berörda kommer överens om före
ett val. På den punkten kan dagens beslut i KS ses positivt.
Tyvärr tvingas vi konstatera att den nya
majoriteten efter förra valet självsvåldigt
genomförde flera förändringar, t ex tog bort gruppledararvoden för att i
stället införa kostnadsdrivande och onödiga extratjänster som 1:e vice
ordförande, vilka tillföll majoritetspartnern (MP). Helt plötsligt förvandlades
relationen politisk tid från 100/50 till 150/50! Detta var definitivt inget
alla partier kommit överens om…
Men en titt på diarienumrets ”2011” visar
att det skett något märkligt här. Processen har varit pinsamt långdragen, men
nu har (S) äntligen kommit till skott med ett konkret förslag, där vissa delar av
oppositionens remissvar mött gehör. Inte en dag för tidigt!
Men den för detta ärende idealt
förutsättningslösa diskussionen partierna emellan har alltså fullständigt lyst
med sin frånvaro. Inte ens de två koalitionsbröderna (V) och (MP) fick vara med,
när (S) fick ändan ur vagnen och skrev fram sitt förslag. Till skillnad från
övriga partier i KS reserverar sig nu (MP) med hänvisning till att det blir ”för
dyrt”, fast i perspektiv av hur mycket extra partiet kostat kommunen den här
mandatperioden, upplever vi deras protest mest som krokodiltårar…
Fast visst har de
rätt i att det här förslaget blir dyrare än nu, men i jämförelse med kommuner
av samma storlek har Gnesta faktiskt haft låga politikerkostnader, och sammanträdesarvodena
har i många fall legat stilla under större delen av kommunens livstid. Dyrare
blir det, och i ärendeframskrivningen anges som ekonomisk konsekvens att de
höjda arvodena har beräknats att ”utan närmare analyser” medföra en ”kostnadsökning med ca
33 000 kronor per månad”. Detta
är dock inte hela sanningen, för den summan är beräknad utan sociala avgifter
och hålls framför allt nere genom att vi får en nämnd mindre. Själva höjningen av arvodena medför därför en betydligt
större kostnadsökning än summan låter påskina.
Ur
vårt perspektiv vore det dock lätt att framöver få det hela mer kostnadsneutralt
genom att avskaffa modellen med en extra vice ordförande från majoriteten. Av
den anledningen vill vi tydligt markera att bilagan till Arvodesreglementet inte har status av organisationsplan.
Efter valet i höst må presidierna kunna återgå till modell mindre…
Just
nu känns det dock rimligt att släppa det här förslaget vidare till KF, för det
löser upp en del andra knutar vi tidigare kämpat med. Vid den fortsatta
analysen – som inte hinns med före valet – bör dock följande beaktas:
·
Det är viktigt
att ursprungsrelationen 100/50 mellan majoritet och opposition respekteras. (Undantaget
från den regeln handlar om KSO och oppositionsråd.)
·
Man kan fundera
på om det är rimligt att en ersättare i KF ska ha samma sammanträdesarvode som
en ledamot i KS. (Den senare är den ende som enligt förslaget faktiskt får sänkt
arvode.)
·
Behovet av en
extra vice från majoriteten kan fylla en funktion, om ett sammanträde någon
gång skulle drabbas av ”mässfall”, men då kan t ex ett extra förrättningsarvode
erbjudas den som rycker in och täcker upp för att bevara majoritetens utslagsröst.
Att komplettera arbetsordning och arvodesreglemente enligt den modellen blir
betydligt billigare…
Catrin
Cedvén (FP)
Bo
Wingård (KD)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar