I några fall handlar det om detaljfrågor som kommer att
komma in i ett senare skede i arbetet med planen men då medlemmarna anser dem
så viktiga väljer vi att lämna dessa redan nu i detta tidiga skede så att de
kan beaktas från start.
- För att öka
gångtrafikanternas säkerhet bör de övergångsställen som inte är frekvent
använda av en större mängd människor varje dag istället göras om till
passagager. Detta för att, enligt nu gällande rön kring trafiksäkerhet vid
övergångsställen, inte vagga in gångtrafikanten i en falsk säkerhet.
- I det fall nya
parkeringsplatser kan skapas vid infarten till Bryggeriholmen bör dessa
vara så kallade ”Korttidsparkeringar” för besökare ex. till Art Lab och
butiker i närområdet.
- Viktigt att nya tydliga
parkeringsmöjligheter skapas utmed Östra Storgatan invid Lillsjön. Dessa
bör ligga i färdriktningen utmed gatan genom en breddning av asfalteringen
som då tillåter parkeringsfickor. Detta för att skapa parkeringsplatser
för de som använder båthamnen samt för dem som vill nyttja promenadvägen,
den framtida parken och fiskemöjligheterna vi kan erbjuda vid just denna
plats.
- Vi bör parallellt med
framtagandet av planen samarbeta med övriga förvaltningar som på sikt kan
möjliggöra att fler ungdomsarbetstillfällen skapas då skötsel av det
planerade nya park och växtlighetsområdena kan skötas löpande under året
för att ge invånare och besökare en så trevlig visuell bild av infarten
till Gnesta som möjligt. Detta i kombination med att vi behöver få fler
unga ut i arbete efter avslutad utbildning.
- För att skapa en enhetlig
bild av samhället samt göra det enkelt för bilisten att hålla
hastighetsbegränsningarna bör det vara 40 km/h konsekvent genom hela
Gnesta tätort från Stop till Vackerby vid infarten till Folkparksstigen
förutom ett lågfartsområde kring stationen.
- För att öka
trafiksäkerheten vid korsningen Stopp/Statoil bör 60 km/h gälla fram till
korsningen öster ifrån (till skillnad från nu liggande förslag med 60 km/h
fram till Skillingagatan) och därefter 40 km/h genom hela samhället.
- Centrumkärnan är viktig
att göra gemytlig och trafiksäker för fotgängare och cyklister. Här av
föreslår vi ett lågfartsområde med ex. annan ytbeläggning på gatan alt. avsmalnad
vägbana från Stationen till Kullagatan.
- I enlighet med motion
inlämnad till Gnesta Kf är en rondell vid Stopp av hög pris föroritet för
oss. Denna cirkulationsplats kan vara relativt enkel med en mindre
upphöjnad och pinne i mitten, likt de vi har utmed Skillingagatan. Då
övertagandet av Storgatan kan dra ut på tiden anser vi att denna åtgärd
bör göras så snabbt som möjligt – även utan ett övertagande av vägansvaret
– i enlighet med motionen.
- Vid rondellutsmyckningar
bör det finnas med en tanke om Gnestaanknytning för att ytterligare skapa
välkomnande, tillhörighet och känsla av enhetligt tänk kring vårt
samhälle.
- Vid de övergångsställen
som även fortsättningsvis ska vara övergångsställen bör vart och ett bytas
ut mot den nya varianten av solcellsdrivna blinkande rörelsestyrda skyltar
så att trafikanten ytterligare uppmärksammas på att en gående finns intill
övergångsstället.
- Häckar/buskar som ska
planeras i centrum och utmed Storgatan bör vara av sådan art att de klarar
vinterväghållning samt att de inte ser ovårdade, taggiga och vildvuxna ut.
- Växtlighet såsom i förslaget med häckar eller dylikt för att ”dölja” industri i bostadsbebyggelse är en viktig del i att skapa en trivsam genomfartsgata.
- De murar som nu finns utmed Storgatan som drabbas av klotter eller dylik förstörelse av utseendet av det gemensamma rummet bör antingen få ett yttre skal av ex. spaljé i trä alt. metall likt de som banverket i dag använder sig av. Alt att kommunen upprättar kontrakt med fastighetsägare om hyra av det yttersta lagret av muren för att möjliggöra att kommunens avtal med klottersanering kan gälla även dessa murar.
- I förslaget finns ett övergångsställe
vid Stopp/Statoil vilket är högt prioriterat för att öka trafiksäkerheten
mellan bostadsområdet och busstationen på andra sidan vägen.
- I kommunen finns gällande regler för hur hög ex. växlighet det får finnas invid gatukorsningar för att möjliggöra fri sikt. Detta bör tas i beaktande vid utformningen av nya häckar och träd samt vid redan befintliga murar ex. utfarten från övre delen av Snäckgatan ut på Östra Storgatan.
Efter hänsyn tagen till ovanstående anser vi att förslaget
är utmärkt och vi glädjer oss både åt att man i det nya framtagna förslaget
till plan för Storgatan tagit med tidigare framtaget materiel ända från början
av 2000-talet samt att man nu äntligen efter flera års stiltje tar tag i denna
viktiga framtidsfråga för Gnesta kommun.
Alliansen i Gnesta 2012-10-05
genom / Ann-Sofie Lifvenhage
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar