torsdag 13 juni 2013

"Det är aldrig bra att vara historielös" ...!



              RESERVATION


KS 2013-06-03  Oppositionsrådsarvode samt partiföreträdararvode 

Det är aldrig bra att vara historielös. Här några turer i frågan om oppositionsrådsarvode:

forntid         I de flesta kommuner finns i KS ett presidium bestående av tre personer, varav två är 1:e och 2:e vice ordf. 1:e vice arvoderas normalt lägre än 2:e vice, som hämtas från oppositionen. (Jfr sammanställningen över jämförbara Sörmlandskommuner nedan!)

1992-          I Gnesta nybildade kommun vill man klokt nog hålla igen på politikerkostnaderna och inte alltid se det självklart med två arvoderade vice ordf, varken i KF, KS eller nämnder. Lite skiftar det sedan under åren…
2003-          … men när (S) tar över efter valet finns bara ett helt (S) och ett halvt kommunalråd (M). Det senare försöker så gott det går kombinera två halvtidsjobb till en helhet, för så är ju de villkor som ges.
2005-          Efter maktskifte i juni är rollerna ombytta, och beroende på en tillmötesgående arbetsgivare får (S) 1.e vice det lite lättare att hantera ”livspusslet”. När han sedan under följande mandatperiod blir pensionär blir det förstås ännu lättare…
2011-          Efter valet blir det maktskifte, och plötsligt behövs en 1:e vice på halvtid som komplement(?) till en nu 2:e vice från oppositionen! Här finns det plötsligt resurser till något som kommunen under många år klarat sig lika bra utan, och förhållandet i politikertid ändras från 100/50 till 150/50! Skulle ”rättvisa” råda mellan majoritet och opposition, borde det väl ha varit 150/75, eller hur? (Jfr tabellen nedan!)
                      Samtidigt ökar efter valet åliggandena för KS-presidiet, t ex i och med att Personalutskottet förs över dit. Kraven på närvaro av både majoritets- och oppositionsföreträdare i olika länsorgan verkar också ha ökat.
2012-          Det nyvalda oppositionsrådet inser att möjligheterna till att kombinera uppgifterna med en ”civil” halvtid inte finns, tar tjänstledigt från sitt lärarjobb och slår larm om situationen, som blir föremål för regelbundna diskussioner i arvodeskommittén. Där enas företrädare för majoritet och opposition i maj om att ett speciellt oppositionsrådstillägg ska införas senast 1/1 2013…

2013-          … men då händer absolut ingenting! Alla majoritetens vackra ord om utökad arvodering visar sig i praktiken vara totalt innehållslösa. Förhållandet 150/50 fortsätter gälla.
                      Men med ny ordförande i Arvodeskommittén börjar lite hända. Sista året av mandatperioden ska det visst få bli en liten ökning ändå, tycker (S).
                      Vad (V) anser framgår inte tydligt av protokollet, men (MP), som sitter bra som det är, missunnar oppositionsrådet den framskrivna lilla höjningen, vilken alla med insikt i frågan inser är den absolut minsta rimliga. (Fast möjligen efter valet, för då vet man ju inte vem som ska ha posten?)
                      Från Alliansen yrkade vi på att den höjning som framskrivits skulle tidigareläggas, inte minst utifrån det faktum att den tidigare (bristen på) hantering av ärendet på ett rent orättfärdigt sätt fått bekostas av oppositionsrådets privatekonomi, något vi finner som ett svek av rent moraliska dimensioner, helt ovärdigt en kommun.

Därmed reserverar vi oss mot det beslut som fattats i den delen av detta ärende.

Vad gäller frågan om partiföreträdararvode hade vi också en alternativ lösning, som tyvärr inte fick gehör, men upprördheten över detta kan vi lättare leva med.


Alliansen genom
Bo Wingård (KD)                                   


Bilaga
Sammanställning över politiska arvoden i jämförbara kommuner i Sörmland, framtagen av ordförande inför Arvodeskommitténs behandling av ärendet kring oppositionsråd. Den talar sitt tydliga språk, eller hur? 
* Återkommer med siffrorna ... om ni vill ha siffrorna nu. maila mej, ingalill.fredriksson@glocalnet.net
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar