lördag 8 juni 2013

Gnestapendeln en livsnerv


I onsdags eftermiddag fick vi besked om att Kollektivmyndigheten i Sörmland blivit kontaktat av SL angående Trafikverkets arbete med ett förslag som innebär att pendeltåget mellan Järna och Gnesta ska sluta rulla från och med 2014. Enligt Trafikverket är orsaken att flera nya tågoperatörer visat intresse för att köra tåg på sträckan Stockholm och Göteborg.
Trafikverket prioriterar fjärrtåg före pendeltåget och i förslaget finns inte längre utrymme på spåret för pendeltåget till Gnesta. Även regionaltåget med stopp i Gnesta berörs. Hur kan och får ett statligt verk agera ur demokratisk aspekt? Kan man föreslå en nedläggning av en livsviktig pulsåder för en bygd, utan att ens kontakta aktuell kommun eller göra en konsekvensanalys?
Med hänvisning till förordning för Trafikverket (2010:185), Trafikverkets verksamhetsidé och värderingar, kommunikationspolicy samt regeringens transportpolitiska mål, så borde det självklara svaret vara nej.

Pendeltåget från Gnesta till Södertälje och Stockholm är kommunens livsnerv. Förslaget utgör närmast ett katastrofalt scenario för Gnesta kommun, som alltsedan 60-talet haft denna förbindelse till gagn för kommunens utveckling, arbetspendlare och alla våra gymnasieelever i andra kommuners skolor.
Enligt Trafikverkets förslag skall nu all kollektivtrafik hänvisas till en redan undermålig och olycksdrabbad väg 57. Det skulle även innebära att arbetspendlare och ungdomar utsätts för onödiga risker i trafiken och en betydligt längre restid. 
Den största förloraren är dock miljön och förslaget kommer leda till ökade utsläpp av koldioxid. Av olika skäl, som bl a Sveriges åtagande i miljöfrågan, borde det vara omöjligt att komma med förslag, som kraftigt ökar utsläppen av växthusgaser.

Gnesta är en av östra Sörmlands mest expansiva kommuner. Många som bosatt sig på orten har haft pendeln som utgångspunkt. Gnesta är även en viktig del av Stockholms "blodomlopp". 
Vilket innebär att goda kommunikationer kan medverka till att avlasta det enorma tryck, som finns på att leva och bo i just Stockholms-regionen. 
I Gnesta finns både mark och natur lämpligt för ändamålet. Gnestapendeln är en viktig länk för regionens attraktionskraft och arbetsmarknad och hotet mot pendeltåget påverkar hela regionens möjligheter till positiv utveckling.

Järnvägar skall byggas ut, inte läggas ner. En 50-årig självklar grundpelare för Gnesta kommun kan komma att försvinna om Trafikverkets Tågplan 2014 fastställs.
I det allvarliga läge som uppstått arbetar alla politiska partier i enighet tillsammans med tjänstemän och engagerade invånare med stor kraft och energi för att snabbt eliminera hotet mot Gnestas pendlare och kommunens framtida goda och miljöriktiga utveckling!

Johan Rocklind, Kommunalråd (S)
Kukkamariia Valtola Sjöberg, Kommunalråd (MP)
Ann-Sofie Lifvenhage, Oppositionsråd (M)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar